روز جهانی پاکسازی زمین 28 و 29 شهریور

[vc_row rt_row_background_width=”fullwidth” rt_row_content_width=”default” rt_row_style=”default-style” rt_row_height=”” rt_column_gaps=”” rt_row_shadows=”” rt_row_borders=”” rt_bg_effect=”classic” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”cover” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll” rt_bg_layer=”” rt_bg_video_format=”self-hosted”][vc_column rt_bg_effect=”classic” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”auto auto” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll”][vc_column_text]

روز جهانی پاکسازی زمین -29 شهریور 99

let`s Do It حرکتی جهانی است که در سال 2008 با 50هزار داوطلب در کشور استونی آغازشد. در سال 2013 به بیش از 100کشور و 14میلیون داوطلب گسترش یافته ، برنامه این حرکت جهانی پاکسازی زمین از زباله می باشد و محوریت آن مراکز تجمع زباله غیر قانونی در طبیعت است. هرسال کشورهای عضو این حرکت جهانی دور هم جمع می شوند تا از تجارب خود سخن گویند. کشور ما نیز سال 2013 با نمایندگی سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران  به عضویت این پروژه بین المللی درآمد.

این کمپین اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان شکل تازه ای به خود گرفت و به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی در سه شکل انفرادی، گروهی و دیجیتال با هدف پاکسازی فیلترهای سیگار و همچنین پاکسازی دیجیتال در روز 19 سپتامبر 2020 روز جهانی پاکسازی زمین (World Cleanup Day) در 180 کشور دنیا به صورت همزمان با هدف پاکسازی زمین از زباله و مخاطرات آن از جمله جلوگیری از گرم شدن زمین با حضور بیش از 21 میلیون داوطلب در سراسر دنیا برگزار شد.

خانه نجات ایران نیز به عنوان نماینده و سازمان هماهنگ کننده این رویداد بزرگ در ایران، روزهای 28 و 29 شهریور را در 22 استان و شهر در 50 نقطه با کمک نماینده های استانی خود برای هفتمین سال پیاپی برگزار نمود. این حرکت جهانی در استان های البرز، همدان، گیلان، گلستان، مازندران، فارس، خراسان رضوی، مرکزی، لرستان، زنجان، کردستان، قزوین، چهار محال و بختیاری، تهران و اصفهان و همچنین شهر های زاهدان، چابهار، رفسنجان، سیرجان، سلماس و اهواز با حضور بیش از 5000 داوطلب در کشور برگزار گردید.

در تهران سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران با همکاری ستاد توانمدسازی سمن های شهر تهران و با حضور 5 عضو شورای اسلامی شهر تهران خانم ها الهام فخاری و شهربانو امانی و آقایان محمد جواد حق شناس، حجت نظری، آرش میلانی و هم چنین آفای صدرالدین علی پور رییس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران و با حضور بیش از 100 داوطلب از اعضای سازمان خانه نجات ایران و دیگر موسسات با هدف پاکسازی نمادین خیابان ولیعصر طولانی ترین خیابان خاورمیانه از فیلتر های سیگار که در پارک ملت گردهم آمدند، برگزار شد. طی این حرکت حدود 100،000 فیلتر سیگار در سرتاسر مسیر خیابان ولیعصر از میدان تجریش تا میدان راه آهن طی یک ساعت فعالیت نمادین جمع آوری گردید.

اما این کافی نیست؛ به دلیل گستردگی و پراکندگی بالای زباله فیلتر سیگار همکاری همه شهروندان را در این حرکت لازم است، پس با انجام این سه گام ساده به کمپین #یک بطری ته_سیگار بپیوندید و محیط سالمتری برای زندگی خود فراهم کنیم:

  1. به دوستان و همکارانی که فیلتر سیگار را در فاضلاب و یا طبیعت رها می کنند تذکر دهید و جلوی آنها را بگیرید. جای فیلتر سیگار در سطل زباله است.
  2. دلیل اصلی آلودگی فیلتر سیگار عدم آگاهی از مخاطرات آن می باشد. به ما در آگاهی رسانی این موضوع کمک کنید.
  3. در هر کجا هستید یک بطری آب بردارید و محیط اطرافتان را از فیلتر سیگار پاکسازی کنید و فیلم و عکس آن را در فضای مجازی با هشتگ #یک بطری ته_سیگار به اشتراک بگذارید و صفحه ما را در ایسنتاگرام با آیدی (@letsdoit_iran) تگ کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row rt_row_background_width=”fullwidth” rt_row_content_width=”default” rt_row_style=”default-style” rt_row_height=”” rt_column_gaps=”” rt_row_shadows=”” rt_row_borders=”” rt_bg_effect=”classic” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”cover” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll” rt_bg_layer=”” rt_bg_video_format=”self-hosted”][vc_column rt_bg_effect=”classic” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”auto auto” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll”][vc_toggle title=”چرا فیلتر سیگار؟” style=”square” color=”pink” open=”true”]روزانه در دنیا حدود 6 تریلیون فیلتر سیگار تولید می شود که حدود 4.5 تریلیون آن در طبیعت رها می شود. هر فیلتر سیگار 150 نوع سم مخرب در خود دارد که برای از بین بردن 1000 لیتر آب کافی است و 15 سال طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شود و به دلیل ساخته شدن از مواد پلاستیکی به موعضل ریزپلاستیک ها نیز می افزاید[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row rt_row_background_width=”fullwidth” rt_row_content_width=”default” rt_row_style=”default-style” rt_row_height=”” rt_column_gaps=”” rt_row_shadows=”” rt_row_borders=”” rt_bg_effect=”classic” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”cover” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll” rt_bg_layer=”” rt_bg_video_format=”self-hosted”][vc_column rt_bg_effect=”classic” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”auto auto” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll”][vc_zigzag el_border_width=”10″][/vc_column][/vc_row][vc_row rt_row_background_width=”fullwidth” rt_row_content_width=”default” rt_row_style=”default-style” rt_row_height=”” rt_column_gaps=”” rt_row_shadows=”” rt_row_borders=”” rt_bg_effect=”classic” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”cover” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll” rt_bg_layer=”” rt_bg_video_format=”self-hosted”][vc_column rt_bg_effect=”classic” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”auto auto” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll”][vc_toggle title=”پاکسازی دیجیتال چیست؟” style=”square” color=”pink” open=”true”]

۱. پاکسازی گوشی هوشمند

پاک کردن برنامه های که برای مدت طولانی از آنها استفاده نشده و یا خیلی کم از آنها استفاده کرده‌اید. رو راست و شجاع باشید! تمام اون بازی ها و برنامه های رو که که تا حالا حتی بازشون نکردین و فراموش کردینشونو رو پاک کنین. مطمئن باشین که شما بعدا از اونا استفاده نخواهید کرد! چون حتی وقتی که ازشون استفاده‌ای نمیشه ولی انرژی مصرف می کنند. عکس هاتونو مرتب کنین و هرچی عکس تکراری و تار دارین رو پاک کنین. تازه با این کار عملکرد گوشیتون بهترم میشه!

۲. پاکسازی کامپیوتر و لپ تاپ

پاک کردن کامپیوتر با حذف کردن فایل هایی که تکراری و یا بلا استفاده شدند. مرتب کردن عکس ها و حذف عکس‌های تکراری و تار. بررسی و پاک کردن ویدیو‌هایی که ضروری نیستند و یا تماشا کردین. فایلهای مهم رو آرشیو کنید. و آماده باشین که چیزهای باحالی توی کامپیوترتون پیدا کنین!

۳.پاکسازی میل باکس (صندوق پیام های الکترونیکی)

ایمیل های خود را بر اساس قدیمی‌ترین مرتب کرده و بعد آنها را آرشیو کنید. عضویت خود را از خبرنامه‌هایی که نمی خوانید لغو کنید. مکالمات طولانی رو انتخاب کنید، جدیدترین ‌ها را کنار بذارین و بقیه را حذف کنید، برای راحتی کار می تونین به دنبال کلمات، آدرس ها و اسم های پرکاربرد بگردین و همه رو یکجا حذف کنین. نترسید و دکمه حذف(DELETE) رو بزنید!

۴. راه های جدید پیدا کنید

فکر کنید که چه طور می تونین از فرستادن ایمیل خودداری کنین. بجای آن از امکانات جمعی استفاده کنین. فایل ها را در یک فضای ابری(Cloud) ذخیره کنین تا مجبور به نگهداری یک فایل در وسایل مختلف نباشین. از فرستادن ایمیل های کوتاه برای تشکر خودداری کنید. خلاق باشید و سبک زندگی کنید!

[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row rt_row_background_width=”fullwidth” rt_row_content_width=”default” rt_row_style=”default-style” rt_row_height=”” rt_column_gaps=”” rt_row_shadows=”” rt_row_borders=”” rt_bg_effect=”classic” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”cover” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll” rt_bg_layer=”” rt_bg_video_format=”self-hosted”][vc_column rt_bg_effect=”classic” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”auto auto” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll”][rt_photo_gallery image_ids=”6085,6086,6087,6088,6092,6093,6094,6095,6096,6097,6098,6099,6100,6101,6102,6103,6104,6105,6106,6107,6108,6109,6110,6111,6112,6113,6114,6115,6116,6117,6118,6119″ layout_style=”metro” metro_resize=”false” layout=”2″ nogaps=”” links=”lightbox” captions=”false”][/vc_column][/vc_row]

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *